Πολύς λόγος έχει γίνει το τελευταίο διάστημα για την μεταφορά των ανεμογεννητριών στο νησί. Οι σύλλογοι των χωριών και οι κάτοικοι ανησυχούν και αγανακτούν, απολύτως δικαιολογημένα, μπροστά στην διέλευση αυτών των υπερμεγεθών και υπέρβαρων οχημάτων μέσα από τα χωριά τους και φυσικά, μπροστά στην συνέχιση των εργασιών εγκατάστασης ανεμογεννητριών, για τις οποίες έχουν πια δείξει και αποδείξει με κάθε τρόπο την αντίθεσή τους.
Φυσικά, οι κάτοικοι της Τήνου δεν είναι οι μόνοι που αντιδρούν σε τέτοιου είδους διελεύσεις. Είδαμε πρόσφατα στην Κεφαλονιά και στο λιμάνι της Σάμης να ξεκινούν μαζικές διαμαρτυρίες για την εκφόρτωση ανεμογεννητριών και μέχρι σήμερα, μετά από δύο εβδομάδες καθημερινής παρουσίας πολιτών, δεν έχει εκφορτωθεί κανένα κομμάτι από τα σιδερένια, βιομηχανικά αιολικά.
Παρακάτω παρουσιάζουμε ένα μικρό ιστορικό των συμβάντων που σχετίζονται με την υπόθεση της μεταφοράς των ανεμογεννητριών στην Τήνο.
Οι πρώτες αιτήσεις διέλευσης από τις μεταφορικές εταιρείες φτάνουν στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και στις 15/9/2020 στον Δήμο Τήνου. Αφορούν την διέλευση τεσσάρων υπερμεγεθών και υπέρβαρων φορτηγών τα οποία φτάνουν τα είκοσι οκτώ (28) μέτρα μήκος, τα πέντε (5) μέτρα πλάτος και τα τέσσερα μέτρα και ογδόντα εκατοστά (4,80) ύψος. Το χρονικό διάστημα διέλευσης που ζητούν ξεκινά στις 28/9/2020 και λήγει στις 9/10/2020, χωρίς να αναφέρονται συγκεκριμένες ημέρες και ώρες.
Το Δημοτικό Συμβούλιο αποφασίζει ομόφωνα ότι δεν γίνεται να αποδεχθεί τις αιτήσεις διέλευσης διότι μεταξύ άλλων
α) Δεν διευκρινίζουν συγκεκριμένες ώρες και μέρες διέλευσης όπως απαιτεί ο νόμος
β) Δεν είναι δυνατόν να ελεγχθεί η ικανότητα διέλευσης εφόσον οι αιτήσεις δεν περιλαμβάνουν τεχνικά στοιχεία όπως ο ελάχιστος "κύκλος στροφής"
γ) Απαιτείται χρόνος για να αξιολογηθούν και να ελεγχθούν όλα τα τεχνικά και λοιπά δεδομένα των αιτήσεων, οι συνέπειες για την κυκλοφορία στο νησί, οι πιθανές ζημιές στο υφιστάμενο οδικό δίκτυο, στις υποδομές και σε παρακείμενες ιδιοκτησίες.
Η απόφαση αναφέρει ξεκάθαρα ότι οι εν λόγω διελεύσεις και μεταφορές αποτελούν θέματα κυκλοφοριακού χαρακτήρα για τα οποία σύμφωνα με τον νόμο, αρμοδιότητα έχει το Δημοτικό Συμβούλιο.
Τέλος, αναφέρεται ότι από τους Μύλους Υστερνίων και ώς το σημείο εγκατάστασης, δεν υπάρχει ικανό και επαρκές οδικό δίκτυο για παρόμοιες μεταφορές, ενώ από την Β' Εύρεση και μετά δεν υπάρχει καν κοινόχρηστος δρόμος, κατά την έννοια του νόμου, ο οποίος να επιτρέπει παρόμοια διέλευση.
Σε όλο αυτό το διάστημα, στάλθηκαν προς την Διεύθυνση Τεχνικών Έργων Κυκλάδων έγγραφα τόσο από την Έπαρχο και την Ανεξάρτητη Δημοτική Κίνηση "Κοινό Τηνίων", όσο και από άλλες ομάδες πολιτών (από κάποιες, μέσω δικηγόρου) και από μεμονωμένους πολίτες. Στα έγγραφα αυτά, εκφράστηκε η ανησυχία των παραπάνω για την νομιμότητα της διέλευσης, την πιθανότητα πρόκλησης ζημιών κλπ.
Επιπλέον πλήθος συλλόγων των χωριών του νησιού, με έγγραφα που στάλθηκαν προς την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και προς τον Δήμο Τήνου, και κοινοποιήθηκαν στα τοπικά μέσα, εξέφρασαν την αγωνία τους, την αγανάκτηση και την αντίρρησή τους, καθώς και την στήριξή τους στην απόφαση του Δήμου Τήνου να μην κάνει δεκτές τις αιτήσεις.
Αλληλογραφία στάλθηκε επίσης και μεταξύ Δήμου και μεταφορικών εταιρειών, όπου έγινε ξεκάθαρο πως οποιοσδήποτε έχει αντίρρηση με την ομόφωνη απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου ή την θεωρεί μη νόμιμη, μπορεί να την προσβάλει στα αρμόδια όργανα της διοίκησης. Πράγμα που μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει από όσο γνωρίζουμε. Σε κάθε περίπτωση, η απόφαση δεν έχει κριθεί μη νόμιμη και ισχύει ως έχει.
Παρόλα αυτά, η Διεύθυνση Τεχνικών Έργων Κυκλάδων εξέδωσε τις σχετικές άδειες διέλευσης για το διάστημα 28/9/2020 έως 9/10/2020, χωρίς να προηγηθεί σχετικός έλεγχος στο δίκτυο και χωρίς οι αιτήσεις να συμπεριλαμβάνουν τα απαραίτητα κατά τον νόμο στοιχεία. Επιπλέον στους όρους χορήγησης της άδειας αναφέρεται ότι
α) Η μετακίνηση γίνεται με απόλυτη ευθύνη του αιτούντος για την ασφαλή κυκλοφορία του οχήματος του οδηγού και του βοηθού του, όπως και για την ασφάλεια τρίτων.
β) Απαγορεύεται ρητά οποιαδήποτε επέμβαση στο οδικό δίκτυο.
γ) Ο οδηγός πρέπει να πάρει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την ασφάλεια των τεχνικών έργων του δρόμου (γέφυρες, κράσπεδα, πινακίδες κλπ) και σε περίπτωση ζημιών αυτές θα αποκαθίστανται σύμφωνα με τις υποδείξεις της Υπηρεσίας.
Για να έχουμε μια εικόνα πάντως της συνήθους πρακτικής για τις μεταφορές ανεμογεννητριών, μπορούμε να διαβάσουμε την μαρτυρία του δημιουργού των video - ντοκιμαντέρ "Το νησί Σκαντζόχοιρος", ο οποίος σχολιάζει στο facebook ότι "Στην Άνδρο, μια μέρα πριν έρθουν οι ανεμογεννήτριες, τεχνικοί της εταιρείας περνάν μετρά από τον τοίχο του Δημοτικού σχολείου γιατί άμα δεν χωρούσαν τα εξαρτήματα θα σπάγανε τον τοίχο. Τελικά χώρεσαν και δεν τον έσπασαν. Τις πληροφορίες μου τις είχε μεταφέρει ο διευθυντής του σχολείου."
Η Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας στέλνει απάντηση στην Έπαρχο Τήνου, στην Ανεξάρτητη Δημοτική Κίνηση "Κοινό Τηνίων", στον εκπρόσωπο δικηγόρο καθώς και στους πολίτες με ένα έγγραφο το οποίο αναφέρει μεταξύ άλλων ότι υπήρξε τηλεφωνική επικοινωνία μεταξύ των εταιρειών και της υπηρεσίας της Περιφέρειας και παρασχέθηκαν κάποια επιπλέον κατασκευαστικά σχέδια.
Προφανώς, υπήρξε άμεση ανταπάντηση με νέα έγγραφα και ερωτήματα προς την υπηρεσία, καθώς πολλά σημεία δεν είναι ξεκάθαρα τόσο τεχνικά όσο και νομικά.
Οι μεταφορικές εταιρείες, αντί να προσβάλουν νομίμως την ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Τήνου, στέλνουν νέα αιτήματα διέλευσης προς την Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας, περιγράφοντας διαφορετική διαδρομή, σε μία προσπάθεια προφανώς, να παρακάμψουν το Δημοτικό Συμβούλιο και τον Δήμο. Όμως το Δημοτικό Συμβούλιο, έχει αρμοδιότητα να αποφασίζει για οποιεσδήποτε κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στο νησί.
Μέχρι σήμερα η Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας δεν έχει δώσει άδεια διέλευσης για τις νέες αιτήσεις, δεν έχει όμως απαντήσει και στα τελευταία έγγραφα και ερωτήματα που έλαβε πριν ακόμη λάβει τις αιτήσεις αυτές.
Είναι προφανές ότι δεν θα πρέπει καμία υπηρεσία, καμίας διοικητικής βαθμίδας να συμβάλει σε αυτήν την προσπάθεια παράκαμψης της ομόφωνης απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου και της εξεφρασμένης αντίθεσης των κατοίκων, με πλάγιο τρόπο.
Εξάλλου, όπως αναφέρουν σε επιστολή τους προς τις μεταφορικές εταιρείες, κάτοικοι της Καρδιανής, εκπροσωπούμενοι νομίμως από δικηγόρο, "εμείς, ο κόσμος της Τήνου, δεν επιτρέπεται να αγνοούμαστε και να μην ακουγόμαστε, σαν να είμαστε "απολίτιστοι ιθαγενείς", μπροστά σε κάποιους "πολιτισμένους" κατακτητές, εξοπλισμένους σήμερα, αντί για πυροβόλα όπλα, με "διοικητικές άδειες", βαριά μηχανήματα και κράματα μετάλλων, που ευαγγελίζονται την "πρόοδο", εννοώντας όμως ένα εφήμερο και καταστροφικό, όπως αποδεικνύει τελικά η ιστορία, επιχειρηματικό και οικονομικό συμφέρον... Ανάμεσα στο ιδιωτικό οικονομικό όφελος και στη γραφειοκρατία της διοίκησης, από τη μία μεριά, και στην αξία του ανθρώπου και της ζωής, από την άλλη, η ζυγαριά βαραίνει υπέρ των ανθρώπων και της ζωής."
Φυσικά, οι κάτοικοι της Τήνου δεν είναι οι μόνοι που αντιδρούν σε τέτοιου είδους διελεύσεις. Είδαμε πρόσφατα στην Κεφαλονιά και στο λιμάνι της Σάμης να ξεκινούν μαζικές διαμαρτυρίες για την εκφόρτωση ανεμογεννητριών και μέχρι σήμερα, μετά από δύο εβδομάδες καθημερινής παρουσίας πολιτών, δεν έχει εκφορτωθεί κανένα κομμάτι από τα σιδερένια, βιομηχανικά αιολικά.
Παρακάτω παρουσιάζουμε ένα μικρό ιστορικό των συμβάντων που σχετίζονται με την υπόθεση της μεταφοράς των ανεμογεννητριών στην Τήνο.
14/9/2020
Οι πρώτες αιτήσεις διέλευσης από τις μεταφορικές εταιρείες φτάνουν στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και στις 15/9/2020 στον Δήμο Τήνου. Αφορούν την διέλευση τεσσάρων υπερμεγεθών και υπέρβαρων φορτηγών τα οποία φτάνουν τα είκοσι οκτώ (28) μέτρα μήκος, τα πέντε (5) μέτρα πλάτος και τα τέσσερα μέτρα και ογδόντα εκατοστά (4,80) ύψος. Το χρονικό διάστημα διέλευσης που ζητούν ξεκινά στις 28/9/2020 και λήγει στις 9/10/2020, χωρίς να αναφέρονται συγκεκριμένες ημέρες και ώρες.
23/9/2020
Το Δημοτικό Συμβούλιο αποφασίζει ομόφωνα ότι δεν γίνεται να αποδεχθεί τις αιτήσεις διέλευσης διότι μεταξύ άλλων
α) Δεν διευκρινίζουν συγκεκριμένες ώρες και μέρες διέλευσης όπως απαιτεί ο νόμος
β) Δεν είναι δυνατόν να ελεγχθεί η ικανότητα διέλευσης εφόσον οι αιτήσεις δεν περιλαμβάνουν τεχνικά στοιχεία όπως ο ελάχιστος "κύκλος στροφής"
γ) Απαιτείται χρόνος για να αξιολογηθούν και να ελεγχθούν όλα τα τεχνικά και λοιπά δεδομένα των αιτήσεων, οι συνέπειες για την κυκλοφορία στο νησί, οι πιθανές ζημιές στο υφιστάμενο οδικό δίκτυο, στις υποδομές και σε παρακείμενες ιδιοκτησίες.
Η απόφαση αναφέρει ξεκάθαρα ότι οι εν λόγω διελεύσεις και μεταφορές αποτελούν θέματα κυκλοφοριακού χαρακτήρα για τα οποία σύμφωνα με τον νόμο, αρμοδιότητα έχει το Δημοτικό Συμβούλιο.
Τέλος, αναφέρεται ότι από τους Μύλους Υστερνίων και ώς το σημείο εγκατάστασης, δεν υπάρχει ικανό και επαρκές οδικό δίκτυο για παρόμοιες μεταφορές, ενώ από την Β' Εύρεση και μετά δεν υπάρχει καν κοινόχρηστος δρόμος, κατά την έννοια του νόμου, ο οποίος να επιτρέπει παρόμοια διέλευση.
24/9/2020 - 9/10/2020
Σε όλο αυτό το διάστημα, στάλθηκαν προς την Διεύθυνση Τεχνικών Έργων Κυκλάδων έγγραφα τόσο από την Έπαρχο και την Ανεξάρτητη Δημοτική Κίνηση "Κοινό Τηνίων", όσο και από άλλες ομάδες πολιτών (από κάποιες, μέσω δικηγόρου) και από μεμονωμένους πολίτες. Στα έγγραφα αυτά, εκφράστηκε η ανησυχία των παραπάνω για την νομιμότητα της διέλευσης, την πιθανότητα πρόκλησης ζημιών κλπ.
Επιπλέον πλήθος συλλόγων των χωριών του νησιού, με έγγραφα που στάλθηκαν προς την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και προς τον Δήμο Τήνου, και κοινοποιήθηκαν στα τοπικά μέσα, εξέφρασαν την αγωνία τους, την αγανάκτηση και την αντίρρησή τους, καθώς και την στήριξή τους στην απόφαση του Δήμου Τήνου να μην κάνει δεκτές τις αιτήσεις.
Αλληλογραφία στάλθηκε επίσης και μεταξύ Δήμου και μεταφορικών εταιρειών, όπου έγινε ξεκάθαρο πως οποιοσδήποτε έχει αντίρρηση με την ομόφωνη απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου ή την θεωρεί μη νόμιμη, μπορεί να την προσβάλει στα αρμόδια όργανα της διοίκησης. Πράγμα που μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει από όσο γνωρίζουμε. Σε κάθε περίπτωση, η απόφαση δεν έχει κριθεί μη νόμιμη και ισχύει ως έχει.
25/9/2020
Παρόλα αυτά, η Διεύθυνση Τεχνικών Έργων Κυκλάδων εξέδωσε τις σχετικές άδειες διέλευσης για το διάστημα 28/9/2020 έως 9/10/2020, χωρίς να προηγηθεί σχετικός έλεγχος στο δίκτυο και χωρίς οι αιτήσεις να συμπεριλαμβάνουν τα απαραίτητα κατά τον νόμο στοιχεία. Επιπλέον στους όρους χορήγησης της άδειας αναφέρεται ότι
α) Η μετακίνηση γίνεται με απόλυτη ευθύνη του αιτούντος για την ασφαλή κυκλοφορία του οχήματος του οδηγού και του βοηθού του, όπως και για την ασφάλεια τρίτων.
β) Απαγορεύεται ρητά οποιαδήποτε επέμβαση στο οδικό δίκτυο.
γ) Ο οδηγός πρέπει να πάρει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την ασφάλεια των τεχνικών έργων του δρόμου (γέφυρες, κράσπεδα, πινακίδες κλπ) και σε περίπτωση ζημιών αυτές θα αποκαθίστανται σύμφωνα με τις υποδείξεις της Υπηρεσίας.
Για να έχουμε μια εικόνα πάντως της συνήθους πρακτικής για τις μεταφορές ανεμογεννητριών, μπορούμε να διαβάσουμε την μαρτυρία του δημιουργού των video - ντοκιμαντέρ "Το νησί Σκαντζόχοιρος", ο οποίος σχολιάζει στο facebook ότι "Στην Άνδρο, μια μέρα πριν έρθουν οι ανεμογεννήτριες, τεχνικοί της εταιρείας περνάν μετρά από τον τοίχο του Δημοτικού σχολείου γιατί άμα δεν χωρούσαν τα εξαρτήματα θα σπάγανε τον τοίχο. Τελικά χώρεσαν και δεν τον έσπασαν. Τις πληροφορίες μου τις είχε μεταφέρει ο διευθυντής του σχολείου."
2/10/2020
Η Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας στέλνει απάντηση στην Έπαρχο Τήνου, στην Ανεξάρτητη Δημοτική Κίνηση "Κοινό Τηνίων", στον εκπρόσωπο δικηγόρο καθώς και στους πολίτες με ένα έγγραφο το οποίο αναφέρει μεταξύ άλλων ότι υπήρξε τηλεφωνική επικοινωνία μεταξύ των εταιρειών και της υπηρεσίας της Περιφέρειας και παρασχέθηκαν κάποια επιπλέον κατασκευαστικά σχέδια.
Προφανώς, υπήρξε άμεση ανταπάντηση με νέα έγγραφα και ερωτήματα προς την υπηρεσία, καθώς πολλά σημεία δεν είναι ξεκάθαρα τόσο τεχνικά όσο και νομικά.
09/10/2020
Οι μεταφορικές εταιρείες, αντί να προσβάλουν νομίμως την ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Τήνου, στέλνουν νέα αιτήματα διέλευσης προς την Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας, περιγράφοντας διαφορετική διαδρομή, σε μία προσπάθεια προφανώς, να παρακάμψουν το Δημοτικό Συμβούλιο και τον Δήμο. Όμως το Δημοτικό Συμβούλιο, έχει αρμοδιότητα να αποφασίζει για οποιεσδήποτε κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στο νησί.
19/10/2020
Μέχρι σήμερα η Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας δεν έχει δώσει άδεια διέλευσης για τις νέες αιτήσεις, δεν έχει όμως απαντήσει και στα τελευταία έγγραφα και ερωτήματα που έλαβε πριν ακόμη λάβει τις αιτήσεις αυτές.
Είναι προφανές ότι δεν θα πρέπει καμία υπηρεσία, καμίας διοικητικής βαθμίδας να συμβάλει σε αυτήν την προσπάθεια παράκαμψης της ομόφωνης απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου και της εξεφρασμένης αντίθεσης των κατοίκων, με πλάγιο τρόπο.
Εξάλλου, όπως αναφέρουν σε επιστολή τους προς τις μεταφορικές εταιρείες, κάτοικοι της Καρδιανής, εκπροσωπούμενοι νομίμως από δικηγόρο, "εμείς, ο κόσμος της Τήνου, δεν επιτρέπεται να αγνοούμαστε και να μην ακουγόμαστε, σαν να είμαστε "απολίτιστοι ιθαγενείς", μπροστά σε κάποιους "πολιτισμένους" κατακτητές, εξοπλισμένους σήμερα, αντί για πυροβόλα όπλα, με "διοικητικές άδειες", βαριά μηχανήματα και κράματα μετάλλων, που ευαγγελίζονται την "πρόοδο", εννοώντας όμως ένα εφήμερο και καταστροφικό, όπως αποδεικνύει τελικά η ιστορία, επιχειρηματικό και οικονομικό συμφέρον... Ανάμεσα στο ιδιωτικό οικονομικό όφελος και στη γραφειοκρατία της διοίκησης, από τη μία μεριά, και στην αξία του ανθρώπου και της ζωής, από την άλλη, η ζυγαριά βαραίνει υπέρ των ανθρώπων και της ζωής."
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου