Σχετικά

Εναλλακτικός ιστότοπος για την Τήνο και όχι μόνο, εκτεθειμένος σε μέρος που το προσβάλλει ο άνεμος και ορατός από όλους

Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου 2013

«Παραδοσιακά νησιώτικα γλέντια»


Εκδήλωση για την παραδοσιακή μουσική πραγματοποιείται την Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου  το βράδυ στην Κώμη, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Τήνου 2013. Οι παλαιοί οργανοπαίκτες, μάλιστα, Ματθαίος Μπουσετίλ και Αλοΐσιος Άνδροβικ θα μιλήσουν και θα παίξουν. 
Πράγματι ωραία εκδήλωση. Όμως αφού υπενθυμίσουμε ότι παρόμοια εκδήλωση με τιμώμενους τους ίδιους αλλά και άλλους οργανοπαίκτες είχε πραγματοποιηθεί την δεκαετία του ’90 από τον πρόδρομο των πολιτιστικών εκδηλώσεων στο νησί, σύλλογο Ξυναριανών, θα είχε ενδιαφέρον να δούμε αν από τους οργανωτές, τους ομιλητές ή από το κοινό θα εκφραστεί ο προβληματισμός για την εγκατάλειψη στις μέρες μας του αυθεντικού-παραδοσιακού νησιώτικου γλεντιού (πανηγυριού) και την αντικατάστασή του από τον σαματά των ντεσιμπέλ και του ανοιχτού σκυλάδικου. Ο οποίος μάλιστα, έχει προσλάβει και έναν χαρακτήρα ιδιότυπου ανταγωνισμού μεταξύ των οργανωτών-συλλόγων. Εμείς πάντως τους τον προτείνουμε. 

14 σχόλια:

  1. τα παντα ειναι θεμα αισθητικης, τι αναρωτιεστε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. και τα παραδοσιακα γλεντια ζουν και βασιλευουν σε χοιροσφαγια και κελια και ειναι οι ιδιοι μουσικοι που τις περισσοτερες φορες μονο για το μερακι τους τα εξυπηρετουν και αφιλοκερδως.οι ιδιοι μουσικοι αυτων των ντεσιμπελ οπως τα ονομαζετε.απο κει και περα ας ψαξει ο καθενας την αισθητικη του και αυτο που του αξιζει να ακουει για να γλενταει.οσο για τους συλλογους προσπαθουν κι αυτοι να μαζεψουν ψιχουλα για να σωσουν καποια ψηγματα παραδοσης και εθιμων.ας κανουμε λοιπον προτασεις και ας μην απονεμουμε χαρακτηρισμους και ψευτοκουλτουριαρικα σχολια με λεξεις που πιθανοτατα δεν κατεχουμε. γιαβρεδελης νικος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. κ. Γιαβερδέλη το κείμενο δεν είναι μομφή προς αυτή την εκδήλωση, αυτούς τους μουσικούς ή αυτό το τραγούδι. Κάθε άλλο! Και η πρόταση που κάνουμε είναι ξεκάθαρη: να συζητηθεί η κατάπτωση της παραδοσιακής μουσικής. Αστοχείτε εδώ όταν προσπαθείτε βιαστικά και μάλλον προκατειλημμένα μας βάλετε την ταμπέλα "ψευτοκουλτουριάρηδες".
      Ευχαριστώ για τον χρόνο σας.

      Διαγραφή
    2. Συμφωνόντας απολύτως με τον φίλο Νίκο θα επισημάνω ξανά ότι οι Μουσικοί των μεγάλων ηχείων και των πολλών dB, τουλάχιστον οι ντόπιοι που τυχαίνει να τους γνωρίζω προσωπικά, είναι οι ίδιοι που επειδή αγαπούν την παραδοσιακή μουσική προτιμούν να παίζουν χωρίς τα μηχανήματα, χρησιμοποιώντας τα παραδοσιακά ακουστικά όργανα.

      Βρίσκονται στα κελιά και στα χωράφια, πολλές φορές χωρίς αντίτιμο και στήνουν γλέντια όπου παραδοσιακή δεν είναι μόνο η μουσική αλλά και το ίδιο το γλέντι. Χωρίς τις σκηνές, χωρίς τα φώτα, χωρίς τα εκατοντάδες πλαστικά ποτηράκια.

      Όντας ο ίδιος μουσικός, έχω βρεθεί στα πανηγύρια των dB, και κάτω αλλά και πάνω στη σκηνή. Γνωρίζω πολύ καλά ότι τις περισσότερες φορές ο μουσικός κουράζεται από αυτήν την μουσική της ποσότητας, σχεδόν βαριέται και προσπαθώντας να την κάνει περισσότερο ενδιαφέρουσα της προσδίδει μια ποιότητα που ικανοποιεί μάλλον μόνο τον ίδιο, άντε και την υπόλοιπη ορχήστρα!

      Αυτό που πιστεύω ότι το άρθρο ήθελε να θείξει δεν είναι οι μουσικοί και η μουσική τους αλλά η αισθητική του κοινού. Πως έχουμε καταλήξει να μην ακούμε κανένα άλλο χαρακτηριστικό του ήχου παρά μόνο την ένταση. Πως συνηθίζουμε αντί να τραγουδάμε με τη μουσική να φωνάζουμε για να ακουστούμε από πάνω. Πως αντιμετωπίζουμε τη ζωντανή μουσική σαν κονσέρβα από τον υπολογιστή ενός DJ.

      Ευτυχώς στις αυλές στα κελιά και στα σπίτια, εκεί που το κρασί και το μεζεδάκι είναι σπιτικά, εκεί που το ποτήρι δεν είναι μίας χρήσης, εκεί που δεν υπάρχουν ηχεία και ενισχυτές, εκεί που δεν υπάρχει εμπόριο, ξέρουμε να ακούμε ακόμη.

      Διαγραφή
  3. http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9D%CF%84%CE%B5%CF%83%CE%B9%CE%BC%CF%80%CE%AD%CE%BB

    To Ντεσιμπέλ (decibel, συντομογραφία dB) είναι μονάδα η οποία ακολουθεί λογαριθμική κλίμακα και στην οποία εκφράζεται η διαφορά στάθμης μίας φυσικής ποσότητας. Συνήθως χρησιμοποιείται για να εκφράσει λόγο ισχύων ή εντάσεων.

    ποιος ξερει τι καταλαβε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ΩΡΑΙΟ ΤΟ COPY-PASTE!!!ΑΝΤΕ ΝΑ ΜΑΘΕΙΣ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΤΣΙ!!!

      Διαγραφή
  4. Aς αναρωτηθούμε λοιπόν και τι θα κάνει και η Γωγώ Τσαμπά στη μονή Ουρσουλινών ???
    Ποια αντικατάστασή από τον σαματά των ντεσιμπέλ και του ανοιχτού σκυλάδικου???
    Τείνουμε να γίνουμε ένα με αυτό !!!! και στη συγκεκριμένη περίπτωση μιλάμε πραγματικά και για σαματά και για ντεσιμπελ και για ανοιχτό σκυλάδικο με την κυριολεκτική έννοια του όρου.

    Ποποποπο ….πως θα χορέψουν τα Καγκέλιααα!!!!!! Θα τρεεεελαθώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ηώς, είδαμε παντού αφίσσες αλλά εφόσον δεν μας ενδιέφερε αδιαφορήσαμε για τις λεπτομέρειες. Θα επιστρέψουμε με όποιες πληροφορίες μπορούμε. Πραγματικά σηκώνει μεγάλη κουβέντα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Καλά τα λέτε, αλλά στο σχολιασμό δεν συμπεριλάβατε τη νέα μόδα που ήρθε από τα σκυλάδικα δηλαδή πλούσιο φωτισμό και εγκατάσταση φωτορυθμικών ίσως γιατί δεν θέλετε να θίξετε κάποιους όψιμους επαγγελματίες του είδους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Δηλαδή, ΓΙΑ ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΦΟΡΑ, το χάλι μας το ξέρουμε, το αναγνωρίζουμε, αλλά, καθόμαστε και το κοιτάμε...

    Η Τήνος, όπως ομολογείται γενικώς, δεν είχε μουσική παράδοση από την άποψη της παραγωγής μουσικής, τραγουδιών κ.λπ.

    Από αυτό όμως, μέχρι τα τσίρκα που γυρίζουν τα πανηγυράκια στο νησί επιδεικνύοντας τη δεξιοτεχνία τους ΚΑΙ ΟΧΙ το ταλέντο τους, η απόσταση είναι τεράστια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Φυσάει και παίρνει τον κόσμο κύριοι διαχειριστές του blog .Κάτι λέτε και γίνεται χαμός ! Παίρνουν φωτιά τα σχόλια και οι απαιτήσεις να ξέρετε μεγαλώνουν ! Αλήθεια αυξάνεστε και πληθύνεστε και εσείς; ή μήπως όχι ; Μην χαλαρώνετε και μην επαναπαύεστε ο καιρός περνά και χρειάζεται να μας δείξετε πως πατάτε γερά στα πόδια σας για να μπορέσουμε να σας ακολουθήσουμε
    Επώνυμα όπως και παλιότερα .....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΟΣ ΚΡΙΜΑ ΝΑ ΤΑ ΙΣΟΠΕΔΩΝΟΥΜΕ ΟΛΑ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΚΡΙΜΑ ΓΙΑΤΙ ΑΡΚΕΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΑΣΧΟΛΟΥΝΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΧΟΡΟ. ΕΙΤΕ ΑΥΤΟΔΙΔΑΚΤΟΙ ΜΑΘΕΝΟΝΤΑΣ ΒΙΟΛΙ Η ΛΑΟΥΤΟ ΕΙΤΕ ΜΑΛΙΣΤΑ ΠΗΓΑΙΝΟΝΤΑΣ ΚΑΙ ΣΕ ΔΑΣΚΑΛΟ ΓΙΑΤΙ ΕΧΟΥΝ ΜΕΡΑΚΙ ΓΙΑ ΑΥΤΟ.ΑΛΛΑ ΕΤΣΙ ΕΙΝΑΙ Η ΙΣΟΠΕΔΩΣΗ ΕΙΝΑΙ Η ΕΚ ΤΟΥ ΑΣΦΑΛΟΥΣ ΚΡΙΣΗ ΑΠΕΝΑΝΤΗ ΣΤΗ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ ΜΑΣ. ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ ΑΛΛΟ ΕΙΝΑΙ ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΚΑΙ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ...
    ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΣΑΜΠΑ ΕΙΝΑΙ ΣΤΗΝ ΜΥΚΟΝΟ. ΕΙΠΑΜΕ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ ΣΕΒΑΣΜΟΣ ΣΤΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΘΕΣΜΟΥΣ .ΟΧΙ ΚΑΙ ΤΕΤΟΙΟ ΠΑΝΗΓΥΡΙ ΣΤΗ ΜΟΝΗ ΟΥΡΣΟΥΛΙΝΩΝ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Και παλαιότερα έχουν γίνει εκδηλώσεις που είναι εντελώς παράταιρες με αυτό που αποπνέει ο χώρος της μονής ορσουλινών. Κατά τη γνώμη μου είναι μια προσβολή στο μοναστήρι και δυστυχώς πολύ λίγοι έχουν την ευαισθησία να το κατανοήσουν.

    Στην εκδήλωση στη κώμη πράγματι οι οργανοπαίχτες που έπαιξαν χωρίς ενισχυτές
    Δεν είχαν καμία σχέση με αυτό το παραλογισμό της έντασης στα πανηγύρια του Αυγούστου. Όλος ο κόσμος ήταν σα μια παρέα και μετείχε στο μουσικό δρώμενο.
    Ο φυσικός ήχος είχε ευγένεια, μέτρο, ομορφιά, απευθυνόταν στη καρδιά των παρευρισκομένων και όχι σε άγρια ζωώδη ένστικτα. Με άλλα λόγια ο ήχος έβγαζε συναισθήματα που δεν μας αντιπροσωπεύουν σχεδόν καθόλου σήμερα όπως και της δυο προηγούμενες δεκαετίες που πέρασαν

    Απ την άλλη σκέφτομαι ότι πιθανότατα ο κόσμος τον Αύγουστο το θέλει αυτό το ξεφάντωμα με τα δυνατά ντεσιμπέλ. Και αυτό εκμεταλλεύονται οι σύλλογοι για να μαζέψουν μερικά χρήματα και να μπαλώσουν ότι μπορούν στα χωριά τους ο καθένας, (ασφαλώς όχι με επιτυχία πάντα, άλλα με ανιδιοτελή αγάπη για το χωριό σίγουρα)

    Πιστεύω ότι ολοένα και περισσότερο το τελευταίο καιρό σχολιάζετε το θέμα με τα ντεσιμπέλ στα πανηγύρια. Το πρόβλημα όμως δεν είναι ουσιαστικά αυτό. Το πρόβλημα όπως και στη κρίση που διανύουμε είναι ότι η συντριπτική πλειοψηφία του κόσμου δεν θέλει να μετέχει σε μια προσπάθεια για κάτι καλύτερο. Ο καθένας κοιτά το τομάρι του και δεν ανακατεύατε εύκολα με πράγματα που αφορούν το κοινό καλό, το συμφέρον του συνόλου. Έτσι λίγοι «ρομαντικοί» ίσως και «γραφικοί» θα έλεγα, προσπαθούν να κάνουν ότι μπορούν, και το κάνουν απλά πως ξέρουν…..


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. οποιοι πιστευουν οτι μπορουν να βοηθησουν (κατάρχην στο ξεκαθαρισμα του τι ειναι παραδοση και ποιοι ειναι αυτοι οι περιβοητοι παραδοσιακοι μουσικοι σε ολη την ελλαδα που ακομα και τα λιγοστα που ξεραν δεν τα εδειχναν για να μην τους παρουν τις δουλειες) ας μην ξεχασουν αυτην την κουβεντα κι ας προσπαθησουν για κατι καλυτερο.δεν ειναι κυριοι παραδοση ουτε το σαντα μαργαριτα μπελλα ουτε η ευδοκια,ουτε τα παραφωνα βιολια ουτε τα εκτος ρυθμου λαουτα οτι και να λεμε!!!!αναρωτηθειτε σοβαρα γιατι μολις τα τελευταια χρονια εχουν αρχισει καποια παιδια να ασχολουνται με την παραδοσιακη μουσικη και τα οργανα της.οσο για τα πανηγυρια οπως ειπε και ενας φιλος παραμενουμε διασκεδαστες...
    γιαβρεδελης νικος-ανωνυμος ποτε,χορτασαμε

    ΑπάντησηΔιαγραφή