Σχετικά

Εναλλακτικός ιστότοπος για την Τήνο και όχι μόνο, εκτεθειμένος σε μέρος που το προσβάλλει ο άνεμος και ορατός από όλους

Δευτέρα 24 Σεπτεμβρίου 2018

Aatish Taseer: Η ανατομία ενός λιντσαρίσματος


Ένα λιντσάρισμα είναι κάτι πολύ περισσότερο από ένα φόνο. Ένας φόνος μπορεί να συμβεί μακριά ιδιωτικά. Το λιντσάρισμα είναι δημόσιοι θέαμα, απαιτεί κοινό.
Το λιντσάρισμα του Pehlu Khan, ενός 55χρονου κτηνοτρόφου, στη κρατίδιο του Ρατζαστάν στη δυτική Ινδία στις αρχές αυτού του μήνα προσέλκυσε ζωντανό κοινό δεκάδων και ψηφιακό που φτάνει σε εκατομμύρια
Ο κύριος Khan, μουσουλμάνος, κατηγορούνταν για παράνομη αγορά αγελάδων, που είναι ιερό ζώο για τους ινδουιστές. Ολόκληρο η χώρα παρακολούθησε τη σκηνή στα κινητά και τις τηλεοράσεις τους: ο κύριος Khan, μια μοναχική φιγούρα στα λευκά, τρεκλίζει και παραπατάει στην άκρη μιας σκονισμένης εθνικής οδού. Τον κυνηγάνε οι «εκδικητές των αγελάδων», νεαροί άνδρες με ριγέ t-shirt και τζιν, οπλισμένοι με ζώνες και ξύλα. Τελικά φτάνουν τον κύριο Khan, που πέφτει κάτω, πιάνοντας τη κοιλιά του. Ένα πλήθος με κάμερες και κινητά τον κυκλώνει. Στην οθόνη μέσα στην οθόνη, βλέπουμε το κύριο Khan να ξυλοκοπείται βάναυσα από τους τιμωρούς σε κοινή θέα. Πέθανε τρεις μέρες αργότερα, ο έκτος θανάσιμα τραυματισμένος από το 2015, όταν ένας μουσουλμάνος υποβλήθηκε σε τιμωριτική δικαιοσύνη αυτού του τύπου.
Το λιντσάρισμα, αντίθετα ας πούμε από μια τρομοκρατική επίθεση, δεν εξαρτάται από τη μεγιστοποίηση της απώλειας ζωών. Αυτό που έχει σημασία – είτε ήταν στον αμερικάνικο νότο ένα αιώνα πριν ή στην Ινδία σήμερα – δεν είναι οι αριθμοί, αλλά ο δημόσιος, σχεδόν οργιαστικός χαρακτήρας της βίας. Το κοινό που περικύκλωσε τον κύριο Khan, ούρλιαζε να τον λούσουν με βενζίνη και να του βάλουν φωτιά. Το λιντσάρισμα είναι η μέθοδος της πλειονότητα για να πει σε μια μειονότητα πως ο νόμος δεν μπορεί να τη προστατέψει. Γι’ αυτό τόσοι πολλοί Αφροαμερικάνοι στον αμερικάνικο νότο σύρονταν έξω από τα κελιά τους και τους κρεμούσαν έξω από τα δικαστήρια – ένας αναμφίβολος συμβολισμός της παράλυσης του νόμου.
Στη περίπτωση του κυρίου Khan, ο νόμος δεν είχε παραλύσει απλά, βοήθησε ενεργά τους φονιάδες. Τις πρώτες ώρες αφού ο κύριος Khan δέχτηκε επίθεση, 11 άνθρωποι συνελήφθησαν για το λιντσάρισμα του κύριου Khan αλλά χρειάστηκε να περάσουν μέρες, αφού πρώτα πέθανε. Οι σημασία των συλλήψεων όμως ελαχιστοποιήθηκε από το ρόλο που έπαιξε το Λαϊκό Κόμμα της Ινδίας (BJP) του πρωθυπουργού Narendra Modi.
Ο υπουργός εσωτερικών του Ρατζαστάν, ο αξιωματούχος που ήταν υπεύθυνος για την επιβολή του νόμου στο κρατίδιο. Βγήκε σε εθνικής εμβέλειας κανάλι, λίγες ώρες αφού ο κύριος Khan πέθανε, για να κάνει ξεκάθαρο με το ποιου τη πλευρά συντάσσονταν. Πρώτα, υποβάθμισε το περιστατικό, περιγράφοντας ως «κακομεταχείριση», στη συνέχεια έδειξε να παροτρύνει το κοινό να δείξουν κατανόηση για τα κίνητρα των φονιάδων: «Υπάρχουν δυο πλευρές στην υπόθεση», είπε.
Ο Mukhtar Abbas Naqvi, ο υπουργός εσωτερικών για κοινοβουλευτικές υποθέσεις του Modi, πήγε ακόμα πιο πέρα: Είπε πως το περιστατικό δεν συνέβη ποτέ. Ο Modi και η  Vasundhara Raje, η αρχηγός της κυβέρνησης του Ρατζαστάν, δεν έχουν πει οτιδήποτε ακόμη, είτε καταδίκη, είτε συλλυπητήρια.
Το ενεργό συστατικό του λιντσαρίσματος είναι η σιωπή. Όπως όλες οι μορφές θεάτρου, το λιντσάρισμα βασίζεται σε ότι μένει ανείπωτο, που δημιουργεί μια διάθεση, μια ατμόσφαιρα. Η σιωπή που έρχεται μετά την ευφορική πράξη βίας, στην οποία όλοι έγιναν μάρτυρες, λέει στην μειονοτική ομάδα πως έχει εγκαταλειφθεί. Είναι το στοιχείο αυτό της υπαινισσόμενης και υφέρπουσας απειλής, στην οποία είναι συνένοχοι ο κρατικός μηχανισμός και η σιωπηλή πλειοψηφία, που έχει τη δύναμη να αποκαρδιώσει μια κοινότητα τόσο όσο και οι φυσικές πράξεις βίας.
Η υστερία που τώρα περιτριγυρίζει την αγελάδα στην Ινδία είναι κατασκευασμένη. Ήταν ο Modi που, στη διάρκεια της προεκλογικής του εκστρατείας το 2014, που έσπρωξε τα πλήθη σε παροξυσμό γύρω από μια «ροζ επανάσταση», μια υποτιθέμενη συνωμοσία των πολιτικών αντιπάλων του να προωθήσουν τη σφαγή αγελάδων και την εξαγωγή βόειου κρέατος. «Έχουμε ακούσει για τη Πράσινη Επανάσταση», βροντοφώναξε, «έχουμε ακούσει για τη Λευκή Επανάσταση, αλλά η σημερινή κυβέρνηση του Δελχί δε θέλει καμιά από τις δυο, έχουν πάρει τα όπλα για μια Ροζ Επανάσταση», είπε, επικαλούμενος ουσιαστικά το ροζ χρώμα του βοδινού κρέατος. «Θέλετε να στηρίξετε τους ανθρώπους που ετοιμάζονται να φέρουν μια Ροζ Επανάσταση;»
Πήρε σχεδόν ένα χρόνο στο Modi μετά το πρώτο λιντσάρισμα, το Σεπτέμβρη του 2015, να αποκηρύξει ξεκάθαρα και κάθετα τους εκδικητές των αγελάδων. Ο πρωθυπουργός όμως είναι δάσκαλος στο κοιτά προς τις δύο κατευθύνσεις όταν ερχόμαστε στην βια του όχλου. Το περασμένο μήνα, μετά από μια συντριπτική νίκη στη βορειοανατολική πολιτεία του Ουτάρ Πραντές – όπου ζει σχεδόν το ένα τέταρτο των σχεδόν 170 εκατομμυρίων Μουσουλμάνων της Ινδίας – όρισε ένα μανιασμένο ιερέα, ντυμένο εντελώς με βαθυκίτρινη ρόμπα, ως τον αρχηγό κυβέρνησης της πολιτείας.
Ο άνθρωπος αυτός, ο γιόγκι Adityanath, έχει ζητήσει να δικαστεί η οικογένεια του πρώτου θύματος λιντσαρίσματος για παράνομη αποθήκευση βοδινού στο σπίτι τους. Έχει παρακινήσει τους ακόλουθους του να σκοτώνουν δέκα μουσουλμάνους για κάθε ινδουιστή που θα σκοτώνεται. Με το που έγινε αρχηγός της κυβέρνησης ο Adityanath ηγήθηκε της καταστολής των μη αδειοδοτημένων χασάπικων και σφαγείων. Το Ουτάρ Πραντές είναι γεμάτο από παράνομες επιχειρήσεις, αλλά με το να ξεχωρίσει την βιομηχανία κρέατος – που την αποτελούν κυρίως μουσουλμάνοι – ο ιερέας-πολιτικός ήξερε πως ουσιαστικά ηγούνταν μιας επίθεσης σε μουσουλμανικές επιχειρήσεις με αποχρώσεις από τη Νύχτα των Κρυστάλλων (Kristallnacht).
Οι τοπικοί αρχηγοί κυβερνήσεων του BJP πλέον συναγωνίζονται μεταξύ τους σε μια προσπάθεια να ξεπεράσει ο ένας τον άλλο σε αγάπη για την Ινδή αγελάδα, η οποία, όπως δείχνει η δολοφονία του κύριου Khan, που υποκινείται από εν μέρει από το μίσος προς τους μουσουλμάνους. Το περασμένο μήνα, στην ιδιαίτερη πατρίδα του Modi, το Γκουτζαράτ, η σφαγή αγελάδων έγινε τιμωρητέα με ισόβια κάθειρξη, και στο Τσατισγκάρ, μια άλλη πολιτεία κυβερνώμενη από το BJP, ο αρχηγός της κυβέρνησης ανακοίνωσε, «Θα κρεμάσουμε εκείνους που σκοτώνουν αγελάδες».
Σχεδόν εξήντα της εκατό της Ινδίας τώρα ζει σε πολιτείες που κυβερνώνται από το BJP, ουσιαστικά δεν υπάρχει πλέον αντιπολίτευση. Ότι φωνές μετριοπάθειας και λογικής υπήρχαν στο BJP είναι πολύ φοβισμένες για να μιλήσουν ή θεωρούν πολιτικά ζημιογόνο να το κάνουν.
Η Vasundhara Raje, η αρχηγός της κυβέρνησης του Ρατζαστάν, είναι κάποια κοντά στην οποία μεγάλωσα κοντά στο Δελχί και την ξέρω όλη μου τη ζωή. Είναι αριστοκρατική και καλλιεργημένη. Είχε πολλούς μουσουλμάνους φίλους, ακόμη και μουσουλμάνο φίλο. Ήταν ανύπαντρη μητέρα, όπως η δική μου. Κάπνιζε, έπινε, έχει διαβάσει και ταξιδέψει αρκετά. Έμοιαζε πράγματι προστάτιδα των προοδευτικών αξιών. Πως κάποια σαν και αυτή θα αρνούνταν τώρα να μιλήσει υπέρ ενός φτωχού μουσουλμάνου γεωργού με μικρά παιδιά που λιντσαρίστηκε στη πολιτεία της, είναι ένδειξη του πόσο έχει δηλητηριαστεί ο αέρας στα τρία σύντομα χρόνια από τότε που το BJP ήρθε στην εξουσία.
Η Ινδία γλιστρά στη φρίκη. Είναι ασύλληπτο πως η αρχαία ινδουιστική απέχθεια προς την αφαίρεση της ζωής, κάθε ζωή – αυτή η ίδια η αρχή του ahimsa, ή μη βία, που κυβερνούσε τις απόψεις ανθρώπων όπως ο Mahatma Gandhi και ο αιδεσιμότατος Martin Luther King Jr – θα κατέληγε στην εποχή μας να χρησιμοποιείται ως η δικαιολογία για φόνο. Και όχι απλά ένα φόνο στον οποίο εμπλέκεται ένας άνθρωπος, αλλά αντίθετα ένα μεγάλο τηλεοπτικό γεγονός στο οποίο ένα ολόκληρο έθνος, μέσω της σιωπής του, είναι συνένοχο.

Σάββατο 22 Σεπτεμβρίου 2018

Ενημερωτική εκδήλωση: Άμεση Δημοκρατία και Τοπική Αυτοδιοίκηση


 Πέντε συλλογικότητες του Δήμου Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης θα πραγματοποιήσουμε ενημερωτική εκδήλωση με θέμα:

 “Άμεση δημοκρατία και τοπική Αυτοδιοίκηση
Η εκδήλωση θα γίνει την Τετάρτη 26 Σεπτεμβρίου, 7μμ στην πνευματική Εστία δήμου Βούλας Αγίου Ιωάννου 2 Κεντρική Πλατεία Βούλας

 και θα μιλήσουν εκπρόσωποι της δημοτικής κίνησης “Κοινό Τηνίων”, που εδώ και 5 χρόνια λειτουργεί στην Τήνο         

             



                
Η εμπειρία που έχουμε όσον αφορά τη λειτουργία των δημοτικών συμβουλίων (με ελάχιστες εξαιρέσεις) δείχνει ότι η  εναπόθεση των συλλογικών μας υποθέσεων σε παρατάξεις που φανερά η συγκαλυμμένα εξαρτώνται από κόμματα ή σε μεμονωμένους παράγοντες που εμφανίζονται ως σωτήρες,   έχει εξαντλήσει  τα όρια της αξιοπιστίας της. Μόνο οι ίδιοι οι πολίτες μπορούμε να διορθώσουμε  τα πράγματα στους δήμους με την ενεργή και δημιουργική συμμετοχή μας και με την αντίστασή μας στην καταστροφική για το περιβάλλον, τον πολιτισμό  και την κοινωνία πολιτική. Μήπως πρέπει, λοιπόν  επί τέλους, να αναζητήσουμε τους ενεργούς δημότες αντί να ψάχνουμε πετυχημένους δημάρχους; Γιατί, κατά την άποψή μας αυτοί είναι που μας λείπουν. Η απουσία ενεργών δημοτών είναι η αιτία της αποτυχίας των δημοτικών αρχών και των δημοτικών παρατάξεων. Είναι ανάγκη δηλαδή να αναζητήσουμε τους δημότες, εκείνους  - που ανεξάρτητα από ιδεολογικές ή κομματικές διαφορές, συμμετέχουν στις τοπικές συλλογικότητες και στα τοπικά κινήματα και είναι σε θέση, από την εμπειρία τους στη συλλογική δράση, να διακρίνουν ποιες πολιτικές στο δήμο μπορούν να υπηρετήσουν  τα συμφέροντα της πλειοψηφίας των πολιτών και παράλληλα  να αντισταθούν  στα μεγάλα συμφέροντα, που στο βωμό του κέρδους είναι έτοιμα να θυσιάσουν και τους ανθρώπους και  το περιβάλλον και τον πολιτισμό.
 Με τη φιλοσοφία αυτή έχει συγκροτηθεί λειτουργεί εδώ και 5 χρόνια στην Τήνο η δημοτική κίνηση Κοινό Τηνίων”   που λειτουργεί μόνο με πολίτες, πραγματικά  μακριά από κόμματα ή άλλους “παράγοντες-σωτήρες”, με ανοιχτές συνελεύσεις σε κάθε συνοικία της πόλης και σε κάθε χωριό και έχει εκλέξει δημοτικούς συμβούλους που εναλλάσσονται ανά έτος, ενώ στην πλειοψηφία τους είναι νέοι.

Οι συλλογικότητες που οργανώνουμε την ενημερωτική εκδήλωση “Άμεση δημοκρατία και τοπική Αυτοδιοίκηση” σκεφθήκαμε να καλέσουμε εκπροσώπους από αυτή την δημοτική κίνηση για να ακούσουμε τις ενδιαφέρουσες εμπειρίες τους και να συζητήσουμε μαζί τους     

Θα μιλήσουν δύο εκπρόσωποί της κίνησης ο Πέτρος Κουσουνάδης και Γιάννης Βιδάλης

Η εκδήλωση θα γίνει την Τετάρτη 26 Σεπτεμβρίου, 7μμ Πνευματική Εστία Βούλας, Αγίου Ιωάννου 2 Κεντρική Πλατεία Βούλας

Μετά από τις ομιλίες θα ακολουθήσει συζήτηση 

Ανοιχτή Συνέλευση Πολιτών Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης
Εναλλακτική Δράση για Ποιότητα Ζωής
Εξωραϊστικός-Πολιτιστικός-Οικολογικός Σύλλογος
“Πολιτεία”
Εξωραϊστικός Σύλλογος “Θέα”
Σύλλογος Προστασίας Περιβάλλοντος Βούλας


Τρίτη 18 Σεπτεμβρίου 2018

Πέντε χρόνια από τη δολοφονία του Παύλου


Σήμερα Τρίτη 18 Σεπτέμβρη, κλείνουν πέντε χρόνια από την πολιτική δολοφονία του Παύλου Φύσσα. Πέντε χρόνια κι ακόμη η δίκη των δολοφόνων της χρυσής αυγής δεν έχει ολοκληρωθεί. Πέντε χρόνια κι ακόμη οι δολοφόνοι κυκλοφορούν ελεύθεροι.

Αν κάποιος παρακολουθήσει την δίκη θα αντιληφθεί αμέσως δύο πράγματα. Πρώτον η ευθύνη για την δολοφονία ξεπερνά κατά πολύ τα όρια του τάγματος εφόδου που έδρασε εκείνο το βράδυ σκοτώνοντας τον Παύλο. Δεύτερον κανείς από τους υπεύθυνους δεν έχει μετανιώσει για όσα συνέβησαν. Αντίθετα οι συνένοχοι της δολοφονίας συνεχίζουν να κτυπούν, να καίνε και να είναι υπερήφανοι.

Επιπλέον, τα πρόσφατα συλλαλητήρια για την Μακεδονία μας θύμισαν κάτι που ίσως δεν θέλαμε να δούμε. Ένα πολύ μεγάλο μέρος της κοινωνίας τους υποστηρίζει ή τουλάχιστον τους αποδέχεται ως “πατριώτες”. Οπότε συμπράττει μαζί τους ενάντια στην υποτιθέμενη εθνική απειλή που φέρνει η “αριστερά”.

Από την άλλη, σε ολόκληρη την χώρα οργανώνονται πορείες και εκδηλώσεις για την μαύρη επέτειο της δολοφονίας του Παύλου. Κόμματα, οργανώσεις, κόσμος, διαδηλώνουν την αντίθεσή τους στην επικράτηση του φασιστικού ιδεολογήματος και επιμένουν να καταδεικνύουν το πραγματικό πρόσωπο των συγκεκριμένων “πατριωτών”.

Φτάνει όμως να τιμούμε την επέτειο; Αρκούν τα αντιφασιστικά φεστιβάλ και τα κείμενα; Εφόσον η φασιστική απειλή παίρνει όλο και μεγαλύτερες διαστάσεις γιατί ο κόσμος που δεν ήταν στα μακεδονικά συλλαλητήρια με τους φασίστες δεν μετέχει στο αντιφασιστικό κίνημα;

Η αντιφασιστική πάλη πρέπει να οργανωθεί από άκρη σε άκρη της χώρας, ειδικά σε μέρη όπου οι φασίστες δεν έχουν ακόμη κάνει την παρουσία τους αισθητή. Ο θάνατος του Παύλου πρέπει να μας θυμίζει πάντα τι μπορεί να συμβεί σε όλους μας αν δεν νικήσουμε το τέρας.